Jag har haft förmånen att få tillbringa dagen på Business arena, Stockholm. Inte mindre än tre panelsamtal skulle hinnas med och däremellan hann jag både med en intervju med DN och att hälsa på många bekanta i vimlet. Jag vill verkligen rikta ett tack till Fastighetsnytt för ett bra och spännande arrangemang som lockar så många besökare och intressanta talare.
Första panelsamtalet handlade om tunnelbanan och bostadsbyggandet. Att bygga ut tunnelbanan är för mig inte bara en av lösningarna på vår bostadskris utan också en förutsättning för tillväxt och utveckling i vår region. Det betonade jag också i panelsamtalet men jag valde också att gå i polemik med regeringens förhandlingsman för utbyggd tunnelbana, HG Wessberg, om trängselskatten. Till skillnad från Wessberg tycker jag det är självklart att trängselskatten är en del av den regionala finansieringen av utbyggd tunnelbana och att den inte kan ses som statens bidrag. Om staten inte bidrar med egna pengar kommer det inte bli mycket byggt. Landstingsmoderaterna har nämligen inte avsatt en krona till utbyggd tunnelbana i sin investeringsbudget fram till 2018. I samtalet tydliggjorde jag också att vi Socialdemokrater som länge arbetat konstruktivt och målmedvetet för utbyggd tunnelbana gärna ser en blocköverskridande överenskommelse. Ska det bli verklighet krävs det dock att staten låter våra trängselskattemedel vara i fred och att landstingsmoderaterna vågar ompröva miljardrullningen till Spårväg city så att vi får fram medel i närtid till utbyggd tunnelbana.
Under lunchen deltog jag i ett panelsamtal om kvinnligt företagande och karriär. Där hade jag förmånen att få lyssna till Anna Lithagen från Tillväxtverket som gav konkreta tips på hur vi kan ge kvinnor större möjligheter till ledande befattningar i affärslivet och i politiken. Kika in på goldenrules.se och läs mer. Mycket inspirerande och handfasta råd! Själv lyfte jag fram behovet av nätverk, en jämställd partner och förmågan att kunna delegera.
Sista panelsamtalet handlade om planprocessen för bostäder och infrastruktur. Infrastrukturministern skulle egentligen ha inlett men hade fått förhinder. Istället fick vi lyssna till Göran Cars, professor på KTH, som höll ett brinnande anförande mot dagens planprocess. Jag höll inte med honom om allt, men visst är det så att dagens process är snårig och ineffektiv. Jag betonade att större vikt måste ägnas åt översiktsplaneringen och att det där måste finnas en länk till infrastrukturplaner och regional planering. Givetvis måste vi i landstinget kunna ställa krav på att kommunen bygger bostäder som motvikt till att vi bygger ut kollektivtrafiken. Men det måste även gälla omvänt. Om en kommun byggt och utlovats en spårförbindelse kan inte landstinget strunta i sitt åtagande och skjuta fram byggstarten år efter år som Moderaterna exempelvis gjort med Tvärbanan till Kista.
Jag sammanfattar dagen med att Stockholms står inför många och stora utmaningar men att åtminstone några av dem skulle kunna lösas om det fanns politisk vilja och lyhördhet inför alla kloka synpunkter som framförs av t.ex. bygg- och fastighetsbranschen. Stockholm kan bättre!
Kommentera